Opakowania produktów kosmetycznych

opakowania

Wydawać  by się mogło, że artykuł pod tytułem „opakowania produktów kosmetycznych” jest rzeczą trywialną. Czy aby na pewno? Opakowanie kosmetyku wraz z jego etykietą to pierwszy element, który „sprzedaje” produkt kosmetyczny. Jeśli opakowanie nie będzie optymalne, praktyczne, zaś etykieta w dobrym guście – konsument może nie zainteresować się kosmetykiem, niezależnie od tego jak fenomenalny będzie miał on skład. W dodatku opakowanie pełni inną bardzo ważną funkcję – chroni sam wyrób kosmetyczny. To pierwsza bariera odgradzająca składniki kosmetyku od środowiska zewnętrznego. A zatem: od tego, w jaki sposób opakowanie będzie kompatybilne z kosmetykiem, zależy bezpieczeństwo konsumenta, który ów kosmetyk zapragnie używać.

OPAKOWANIA PRODUKTÓW – RODZAJE

W zależności od rodzaju kosmetyku mamy do dyspozycji szereg różnych opakowań. Dozowniki do substancji płynnych, rzadkich to zwykle butelki, tuby. Dozowniki do substancji gęstych to zwykle tuby oraz słoiki. Warto zwrócić również uwagę na materiał, z jakiego wykonuje się opakowania. Może to być szkło lub tworzywo sztuczne (PVC, PET czy HDPE).

SŁOIKI

To jeden z najpopularniejszych sposobów pakowania kosmetyków takich jak masła do ciała, który sprawdza się przy substancjach o gęstej konsystencji. Każdy słoiczek posiada zakrętkę oraz tzw. platynkę. Konsumenci bardzo cenią sobie ten rodzaj opakowań ze względu na łatwość wydobycia produktu oraz możliwość zużycia do samego denka w zasadzie bez żadnych strat. Producenci natomiast dostrzegają zagrożenie wynikające z użytkowania słoiczków: nieustanne wydobywanie produktu palcami sprawia, że bardzo łatwo jest przenieść bakterie ze środowiska zewnętrznego do środka, co sprzyja rozwojowi niepożądanych patogenów wewnątrz kosmetyku. Kosmetyki, które są wrażliwe na promienie słoneczne będą pakowane w odpowiednie słoiki, chroniące produkt przed ich działaniem.

TUBY

To obok słoików jedne z najpopularniejszych opakowań. Na rynku mamy do dyspozycji np. tuby polietylenowe, tuby z trzciny cukrowej czy tuby z recyklingu.  Minusem w stosowaniu tub jest niemożność zużycia produktu w 100%, który osadza się na ściankach opakowania.

BUTELKI

Ten rodzaj opakowań jest konieczny w przypadku produktów, które cechują się dużą płynnością. Słoiczek bowiem nie sprawdzi się jako opakowanie produktu zbyt płynnego. Butelki wykonywane są ze szkła bądź tworzywa sztucznego. Aby ułatwić konsumentom aplikację kosmetyku, stosuje się odpowiednie dozowniki: pipety, pompki lub atomizery.

Obecnie niezwykłą popularnością cieszy się rozwiązanie typu airless, czyli wolne od dostępu powietrza. Są to opakowania próżniowe wyposażone w pompkę. Ten rodzaj dozownika minimalizuje możliwe zakażenia masy produktu z powodu braku dostępu do wnętrza kosmetyku. Dzięki temu kosmetyki są bezpieczne, nie rozwijają się w nich patogeny, a laboratorium opracowujące recepturę może pozwolić sobie na użycie mniejszej ilości konserwantów! W tego typu opakowaniach konsument ma możliwość zużyć produkt (podobnie jak w przypadku słoików) niemal w 100%, bez strat, które obserwuje się na przykład w tubkach, gdzie niemożliwe staje się wykorzystanie resztek produktu bez rozcinania opakowania.

SPOSOBY KONFEKCJI KOSMETYKÓW A BEZPIECZEŃSTWO

Ważnym aspektem jest, aby dana masa produktu nie reagowała z opakowaniem. Takie opakowanie musi więc być obojętne chemicznie, by żadne związki nie przenikały do wyrobu kosmetycznego. W celu zyskania pewności co do kompatybilności produktu z opakowaniem przeprowadza się testy. Jeśli potrzebujesz zlecić test stabilności i kompatybilności produktu z opakowaniem, Laboratorium Chemlab z chęcią wykona dla Ciebie takie badanie. Badanie prowadzimy w warunkach pokojowych w temperaturze 18 – 22°C, w warunkach podwyższonej temperatury i wilgotności, gdzie wykorzystujemy komorę klimatyczną w temp. 40°C przy wilgotności powietrza 75% oraz w warunkach niskich temperatur – chłodziarce o temperaturze 4°C. W badaniach tych stosujemy również szoki temperaturowe, dzięki którym możemy skrócić czas przeprowadzania badań.

NAJWAŻNIEJSZE WNĘTRZE, LECZ SPRZEDAJĄ OPAKOWANIA

Oczywiście, wnętrze, czyli sam produkt kosmetyczny stanowi największą wartość i to on powinien być najwyższej jakości. Jednak nawet najbogatszy skład nie przyciągnie spojrzeń konsumentów, gdy będzie opakowany w mało estetyczny sposób. W przypadku zaś nieścisłości w kwestii bezpieczeństwa stabilności opakowania z produktem, konsument z pewnością drugi raz po produkt nie sięgnie, ponieważ wybierając dany kosmetyk musi być przekonany o bezpieczeństwie jego stosowania. Wybierając opakowania na wyroby kosmetyczne warto więc patrzeć holistycznie, zwracając uwagę na: bezpieczeństwo, estetykę i funkcjonalność jego użytkowania. Wówczas nasz produkt będzie przyciągał uwagę, cieszył estetyką i jakością wnętrza oraz sprawiał radość podczas bezpiecznego użytkowania.